contact
contact

Vijf tips om je concentratievermogen te optimaliseren

Concentratie komt als we geluk hebben vanzelf. Toch lijkt het vaak erg moeilijk of zelfs onmogelijk om concentratie bewust op te roepen.  Nochtans is je concenteren een vaardigheid die je kan oefenen en zijn er heel wat dingen die je kan doen om je op weg te helpen naar een toestand die door de Amerikaans-Hongaars psycholoog Csikszentmihalyi flow werd genoemd, namelijk die staat van aandacht waarbij je volledig wordt ingenomen door één taak.  

Hier zijn alvast vijf tips die je kan uitproberen.

1. Kies de juiste taak

Niet elke taak leent zich even goed tot optimale concentratie. Die taken waar we het makkelijkst ingezogen worden zijn taken waar we voldoende interesse in hebben en die net iets meer van ons vereisen dan wat we al aankunnen. Taken die te saai en te routinematig zijn en niets van ons eisen boeien ons niet en daarop kunnen we ons minder makkelijk concentreren. Omgekeerd zijn er ook taken die te veel van ons eisen, die ons zoveel stress bezorgen dat we ons evenmin kunnen concentreren. Kies dus eerder een taak die optimaal gesitueerd is op je prestatiecurve, die voldoende concreet en complex is om je aandacht maximaal vast te houden.

2. Bepaal vooraf hoe lang je je wilt concentreren

Hoe lang je je ononderbroken kunt concentreren is persoonlijk. Wel lijken de meeste mensen het best te presteren in batches van ongeveer anderhalf uur, hetgeen niet toevallig overeenkomt met onze REM-cyclus. In ieder geval is ons aandachtvermogen beperkt. Bepaal dus vooraf hoe lang je in diepe concentratie wilt werken en probeer je eraan te houden. Het maakt niet uit of het vijftien minuten, twintig minuten of twee uur is, maar kies iets waar je je comfortabel bij voelt en maak er een uitdaging van om die tijd zo geconcentreerd mogelijk te werken. Je zal dan wellicht nog steeds aanvankelijk een lichte weerstand moeten overwinnen als je je begint te concentreren. Geef niet toe, eenmaal je die initiële weerstand overwonnen hebt, ben je wellicht vertrokken!

3. Anticipeer zoveel mogelijk obstakels

Probeer potentiële afleidingen zoveel als mogelijk voor te blijven. Als je van jezelf weet dat je de neiging hebt om je telefoon te gebruiken en door sociale mediapagina’s te scrollen, leg je telefoon dan in een andere kamer of blokkeer een aantal apps tijdelijk met een tool zoals Freedom (freedom.to)*. Op dezelfde manier zorg je er best voor dat je werkplek zo is ingericht dat je niet te veel geprikkeld wordt om je met andere zaken bezig te houden. Dergelijke obstakels anticiperen is al het halve werk!

4. Start je concentratiesessie met een ritueel

Gewoontevorming is een belangrijk hulpmiddel om je te leren concentreren. Probeer gedurende een hele week elke keer voor je in diepe concentratie gaat hetzelfde ritueel te volgen. Dit ritueel moet zo zijn opgesteld dat je geen enkele storende prikkel binnenkrijgt in de ogenblikken net voor je je gaat concentreren. Zet je koffie op je tafel, sluit je ogen en volg tien tellen de beweging van je ademhaling. Ga vervolgens aan de slag. Al snel zul je merken dat je automatisch de vervolgstappen zult zetten zodra je aan je tafel bent gaan zitten. Bovendien zal je brein eenmaal het ritueel is afgewikkeld weten dat het tijd is voor diepe concentratie!

5. Laat geregeld een timer afgaan en vraag je dan af wat je aandacht bezighoudt

Concentratie is een kwestie van zodra je merkt dat je afgeleid bent bewust terug te keren naar je taak. Stel daarom een timer in die met geregelde tussenpozen tijdens je sessie afgaat en ga dan bij jezelf na wat je op dat ogenblik aan het doen bent. Vraag jezelf bijvoorbeeld af of je aan het dagdromen was, of je afgeleid werd door een prikkel waar je controle over hebt, of je enkel en alleen aan je taak dacht etc. Deze oefening zal je helpen om je bewust te worden van alle verschillende dingen die je aandachtsruimte innemen. Probeer er telkens voor te zorgen dat je aandachtsruimte niet verstoord wordt door andere bezigheden dan de taak waaraan je werkt.

Wil je helemaal een hyperfocus hero worden?  In onze opleiding “concentratie op de werkvloer” leggen we je alles uit wat je moet weten om afleidingen voorgoed de baas te blijven en je concentratievermogen te optimaliseren.

*Altis is niet geaffilieerd met Freedom. Wij krijgen dus GEEN commissie als je de tool zou gebruiken.